english English

San za dobar dan

13.12.2011, 16:59:45

Psihologija potrebu za spavanjem smatra primarnom ljudskom potrebom, čak snažnijom od potrebe za hranom.  Iako nema pravog ni jedinog odgovora na pitanje zašto spavamo, jedna je stvar sigurna – svi spavamo. Ljudi u prosjeku prespavaju trećinu svog života, neki više, neki manje.

Studentski život, koliko god zabavan bio, zna biti i jako naporan, što se posebno može doživjeti u predispitnim razdobljima. Neprospavane noći provedene za knjigom ili zureći u monitor nisu nikakva nepoznanica studentima koji pokušavaju položiti ispite. Kako to utječe na njih?

Uz poteškoće u pamćenju, slabijoj koncentraciji i „odsutnosti“ često se javlja i loše raspoloženje, nervoza i depresija. Ljudi koji slabije spavaju također imaju poteškoća u praćenju komunikacije, imaju sporije reflekse, sporije razmišljaju te se slabije snalaze u nepoznatim situacijama. Još jedna nuspojava je stalna pospanost, kad ih san hvata dok čitaju, gledaju televiziju, sjede na sastanku ili u autu, a može se dogoditi i potpuno padanje u san na radnom mjestu ili za volanom – gdje to može završiti kobno. Dugotrajni izostanak sna može dovesti do slabljenja imuniteta, teških glavobolja, bolova u mišićima, pa čak i do srčanog udara, visokog tlaka te dijabetesa.

Oni koji misle da se nedostatak sna tijekom tjedna može nadoknaditi preko vikenda su u gadnoj zabludi jer većini odraslih osoba za optimalno funkcioniranje, zdravlje i sigurnost treba sedam do devet  sati dnevno, a ako smanje noćno spavanje za par sati umor će se akumulirati i biti će ga sve teže nadooknaditi, pogotovo jednokratno – dužim spavanjem za vikend. Popodnevno drijemanje također ne bi trebalo trajati predugo, idealno je od 45 do 60 minuta.

Kako kvaliteta spavanja bitno utječe na ponašanje, raspoloženje, zdravlje, prehrambene i druge navike te na sposobnost za donošenje odluka može se zaključiti da se dobrim snom može unaprijediti kvaliteta života, okrijepiti tijelo i dušu, što ljude čini spremnijima na razne životne izazove. Dakle, umjesto da čekate zadnji trenutak za učenje, prihvatite se knjige već sad i poštedite se muke sa nesanicom i svim njezinim nuspojavama jer bi vas to moglo učiniti spretnijim i sretnijim osobama!

Ana Smilović



 Repozitorij




Tražilica