Jozo Bonačić, mag. ing. el.

“Još za vrijeme studiranja počeo sam raditi u tehničkoj podršci za satelitske brodske komunikacije s povremenim odlascima na brodove po lukama u Hrvatskoj i Crnoj Gori. Često sam surađivao s ljudima iz kompanije u kojoj sam trenutno zaposlen, pa, kada se otvorila pozicija za terenskog inženjera (eng. Field Engineer) u Bruxellesu, prijavio sam se, i dobio posao. U jesen 2010., kao 24-godišnjak, preselio sam se u Bruxelles, odakle sam sljedeće tri i pol godine putovao na brodove diljem Europe, s godišnjim prosjekom od 150 do 200 dana na putu. Za mladog čovjeka to je bio idealan posao: steći bogato radno iskustvo i lakoću brzog odlučivanja u teškim situacijama, uz to vidjeti svijet, upoznati razne ljude iz raznih kultura…

Trenutno sam zaposlen kao koordinator (eng. Resource Coordinator) globalnog servisa za satelitske komunikacije na brodovima. Radim u timu od sedmero ljudi te organiziramo svakodnevne instalacije, servise i održavanja na više od 6 000 brodova u međunarodnoj plovidbi. Koordiniramo interne i eksterne inženjere na svim kontinentima, što je u novije vrijeme vrlo komplicirano zbog Covid-19 mjera i restrikcija.


Glavni je izazov svakako stići organizirati svaki naručen posao u zadanom vremenu s kaotičnim rasporedima brodova, poslovanjem u svim vremenskim zonama i vrlo čestim promjenama rasporeda u zadnjem trenutku. Potrebno je optimizirati resurse i uzimati u obzir troškove tvrtke i klijenta. Uz to, treba obratiti pozornost na multikulturalnost i način komunikacije s različitim inženjerima i klijentima. U protekloj godini najveći je izazov bio održati poslovanje s ograničenjima zbog Covid-19 – nemogućnost međunarodnih putovanja, karantene, testiranja, dodatno administriranje i sl.


Gotovo svaki radni dan započinje sastancima moga tima s menadžmentom i Project Managerima. Čim sjednem za računalo, dočekaju me poruke kolega iz Azije. Dobar dio dana svodi se na procesuiranje e-mailova, kontrole odrađenih, praćenje aktivnih i planiranje nadolazećih poslova. Treba naći vremena i za administrativni dio posla, i upravo kad se pripremam za dovršetak radnog dana, kolege u SAD-u počnu se buditi… Često se dogodi da kasnije popodne moram popratiti određene slučajeve u Sjevernoj i Južnoj Americi te još jednom pregledati e-mailove prije spavanja, kako ne bih nešto propustio. Radni dan trebao bi biti osam sati, ali kao tim pokrivamo 24/7 uključujući dežurstva vikendom – jednostavno radimo sve dok se treba nešto odraditi.

Tehnički sam sve znanje stekao i usavršavao radom, ali studij je pomogao u stvaranju osnova na kojima sam dalje gradio. Mislim da je pritom naveliko pridonijelo to što je studij ciljano bio povezan sa tehnologijama u pomorstvu, i tu sam imao određenu prednost pred kolegama koji nisu imali veze s pomorstvom. U trenutnom poslu koordinatora možda mi najviše pomaže znanje iz kolegija Pomorsko pravo, koje mi, ironično, nikad nije dobro išlo na studiju.

Smatram da je moj studij na Sveučilištu vrlo opsežan i pokriva mnoga područja povezana s brodskom tehnologijom. Možda je i preopsežan za usku specijalizaciju jednog specifičnog područja, ali na umjeren način pokriva širok spektar pozicija koje su izravno u vezi s pomorstvom.

Sadašnjim studentima ne mogu ništa novo savjetovati oko studiranja jer vjerojatno već imaju razrađen svoj sustav. Neka gledaju prema budućnosti i navrijeme krenu istraživati eventualne poslove, skupljati kontakte i iskustva u svojem odabranom području.

Tijekom studija razvio sam naviku da na predavanjima i tečajevima postavim barem jedno smisleno pitanje ili dam i konstruktivan komentar. S tim pristupom poboljšala mi se pozornost i koncentracija, a i smanjio se eventualni strah ili neugodnost od javnog izražavanja pred većom skupinom ljudi.


Mislim da mnogi maturanti olako i nepromišljeno upisuju studij. Zato bih budućim studentima savjetovao da pažljivo odabiru studij koji žele upisati: da vizualiziraju što bi mogli raditi u budućnosti, porazgovaraju s nekim u tom području i što više se informiraju.”

Jozo Bonačić,

Koordinator (eng. Resource Coordinator) globalnog servisa za satelitske komunikacije na brodovima

Predhodni članakMaro Merčep, mag. ing. comp.
Slijedeći članakČasnik elektrotehnike – zanimanje budućnosti